Direct naar de inhoud.
Maak een afspraak

In vijf stappen uw inkomstenbelastingaangifte doen

Het is weer tijd voor het invullen van uw inkomstenbelasting. Wanneer u een woning heeft gekocht, is dit wat ingewikkelder en zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Onze financieel adviseurs staan graag voor u klaar voor het invullen van uw belastingaangifte, maar met onze tips en stappenplan kunt u ook zelf het maximale uit uw inkomstenbelasting halen.

Is aangifte doen eigenlijk verplicht?
We beginnen met een belangrijke vraag: Is aangifte doen eigenlijk verplicht? Heeft u vóór 1 maart een aangiftebrief ontvangen? Dan is het voor u verplicht aangifte te doen. Het kan ook zo zijn dat u niets hoeft te betalen, maar geld terugkrijgt van de Belastingdienst. Twijfelt u of u aangiftebelasting moet doen? Vul de aangifte dan gewoon eens in, zo ziet u ook meteen of u recht heeft op een teruggave of neem contact met onze adviseurs op.

Stap 1: Leg jaarlijks een aangiftedossier aan
Een belangrijke tip om u voor te bereiden op de aangifte, is het verzamelen van alles wat u nodig heeft voor het doen van de aangifte. Denk hierbij aan jaaropgaven, papieren van de hypotheekverstrekker, WOZ-beschikking van uw woning, ziektekosten bonnetjes, pensioenoverzichten, scholingskosten, schulden en toeslagen. Wanneer u recht heeft op aftrek voor woon-werkverkeer of vervoerskosten is het aan te raden om notities bij te houden voor de kilometers. Doe dit het gehele jaar door, zo heeft u alles voor de aangifte bij elkaar.

Stap 2: De juiste datum voor uw aangifte inplannen
U doet altijd aangifte over het afgelopen belastingjaar. Dat betekent dat u de aangifte over 2019 voor 1 mei 2020 moet hebben verzonden naar de Belastingdienst. Lukt dit niet? Dan is het mogelijk om uitstel aan te vragen. Voor 1 mei kunt u uitstel vragen tot 1 september 2020. Wij adviseren u om uw aangifte in de tweede helft van maart in te dienen. Voordelen hiervoor zijn:
1. U ontvangt voor 1 juli 2020 bericht van de fiscus waardoor u, indien u geld ontvangt, dit in de eerste helft van juli al op uw rekening heeft. Dit is ideaal voor een eventuele zomervakantie.
2. U hoeft geen belastingrente te betalen, wanneer u aangifte doet voor 1 mei.
3. In de eerste weken van maart doen veel mensen aangifte. Hierdoor worden er in deze periode fouten ontdekt en hersteld. Wanneer u in de tweede helft van maart aangifte doet zijn deze fouten al verholpen.

Vanaf 1 maart staan de vooraf ingevulde gegevens voor u klaar. Zet de datum waarop u voldoende tijd heeft voor het doen van de aangifte in uw agenda. Zo vergeet u het niet en ontvangt u vroegtijdig bericht van de fiscus. 

Stap 3: Aangifte doen
Uw aangifte voor de inkomstenbelasting kunt u tegenwoordig via de Aangifte belasting app doen, online via Mijn Belastingdienst of met een papieren formulier. Wij raden u echter aan om uw aangifte via Mijn Belastingdienst te doen. Hierbij krijgt u alle rekenhulpen en zijn er al veel gegevens vooraf ingevuld waardoor fouten worden voorkomen.

Wanneer u uw aangifte via Mijn Belastingdienst doet, zijn er al veel gegevens vooraf ingevuld. U hoeft daardoor alleen maar de al ingevulde gegevens te controleren en waar nodig aan te passen. U kunt hierbij gebruik maken van uw aangifte map. Let op: u blijft zelf verantwoordelijk voor het juist invullen van de aangifte, de Belastingdienst is namelijk niet van alles op de hoogte. Wanneer u zaken onjuist invult, kunt u een boete krijgen. Wanneer u gegevens niet juist aanvult loopt u al snel belastingvoordeel mis. Aftrekposten zijn zaken die u zelf handmatig moet invullen. Twijfelt u of u het wel juist invult? U kunt de belastingaangifte van vorig jaar er nog eens bij pakken om zaken te vergelijken of kunt u contact met onze financieel adviseurs opnemen.

Stap 4: Bekijk de wijzigingen en aangepaste fiscale regels
Op 1 januari 2019 zijn veel fiscale regels aangepast. Dit kan gevolgen hebben voor uw belastingaangifte. Wilt u weten welke wijzigingen invloed hebben op uw aangifte? Maak dan een afspraak met onze adviseurs, zij helpen u graag.

Stap 5: Aangifte versturen
Als alle gegevens kloppen, kunt u hem ondertekenen en versturen. Voor het verzenden van uw aangifte heeft u uw DigiD nodig. U kunt de aangifte het beste opslaan of uitprinten en in uw aangifte map plaatsen, zodat u hem volgend jaar als voorbeeld kunt gebruiken. Wanneer de aangifte verstuurd is gaat de fiscus ermee aan de slag.

Fout ontdekt na het versturen?
Dit is geen probleem, zolang de fiscus nog geen definitieve aanslag heeft opgelegd. U kunt de aangifte opnieuw openen, aanpassen, opnieuw ondertekenen en versturen. Ontdekt u na die tijd toch nog een fout waar u wel recht op had? Dan heeft u nog tot en met 2024 de mogelijkheid om een vermindering te krijgen.

Wij wensen u veel succes met het invullen van uw aangifte. Wilt u gebruik maken van onze hulp bij het invullen van de aangifte of heeft u tussentijds vragen? Dan staan wij graag voor u klaar!